GMC CCKW 353 (1944)

História


V roku 1938, kedy evidentne Hitler začal zbrojiť, potrebovala Veľká Británia a Francúzsko nové, modernejšie vojenské vozidlá. Nakoľko ich automobilový priemysel nemal potrebné kapacity, oslovili jediných možných spojencov Spojené štáty americké (USA). Veľká objednávka cestných a terénnych vozidiel bola zadaná firme Yellow Truck & Coach Mfg. Co. , Pontiac z Michiganu divízia GMC. Jednou z hlavných požiadaviek Francúzov bolo navrhnúť a vyrobiť 2000 kusov vozidiel, ktoré budú mať 3-nápravy s pohonom všetkých kolies a nosnosťou 2,5 tony. Odpoveďou bol typ ACKWX 353. Jeho výroba začala už v roku 1939, ale vzhľadom k vypuknutiu vojny v Európe, všetky vozidlá putovali do Veľkej Británie.

Tieto vozidlá začali byť veľmi obľúbené a dopyt po nich stále stúpal, a tak Yellow truck vyvinul jednoduchšiu verziu na výrobu s novšími prvkami s názvom CCKW, prezývaného “Jimmy“ . Jeho výroba začala v januári 1941 a v tom istom mesiaci už prvých 13 187 kusov slúžilo aj v armáde. Do konca roku 1941 bolo vyrobených 56 397 kusov a od tohto momentu bol typ CCKW jediným, ktorý opúšťal montážne pásy v Yellow Coach.

V roku 1941 však Yellow Truck,Pontiac nedokázal nasýtiť tak obrovský dopyt, a tak navrhli v divízii GMC typ US6, ktorý bol produkovaný vo firme Studebaker a International Harvester výhradne na vývoz : Lend-lease (najmä pre Červenú armádu). Tým dokázal Yellow truck plniť objednávky pre ďalšie spojenecké armády a najmä pre U.S. Army typom CCKW. Celkovo bolo vyrobených 562 750 kusov vozidiel od januára 1941 do mája 1945.

Vozidlá sa vyrábali v 2 rázvoroch typ CCKW 352 (krátky rázvor) a typ CCKW 353 (dlhý rázvor) a s 2 rôznymi nápravami typu Split alebo Banjo. Niektoré boli vybavené s navijakom bez ohľadu na to aký variant to bol.

Hlavné zmeny v produkcii:
  • august 1942 – celokovovú korbu nahradila drevená korba kvôli úspore železe pri výrobe.
  • júl 1943 – uzavretá kabína (closed cab) bola nahradená za kabínu s plachtovou strechou a plátennými dverami z dôvodu šetrenia železa a menších rozmerov pri transporte loďami
  • marec 1944 – opätovné zavedenie oceľovej korby, ale s drevenou podlahou
  • február 1945 – celokovová korba vrátane podlahy
Vozidlo v našej zbierke skončilo po 2. svetovej vojne v Rakúsku, žiadne ďalšie informácie sa nám nepodarilo zistiť.

Technický popis


rok výroby 1944
6x6

Motor: GMC typ 270, benzínový 6-valec, OHV, 4416 ccm, 104 hp pri 2750 ot./min.
Prevodovka: : Warner, 5 vpred + 1 vzad
Max. rýchlosť: 72 km/hod
Spotreba: 35-40 litrov/100km
Výrobca: Yellow Truck & Coach Mfg. Co., Pontiac, Michigan
Nosnosť: 2,5 tony (v teréne)

Galéria